فناوری NFC ؛ نحوه فعال‌سازی، کاربردها و هرآنچه باید در مورد این تکنولوژی بدانید

فناوری nfc / تکنولوژی nfc
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

حتما تابه‌حال نام فناوری NFC را شنیده‌اید و به احتمال زیاد گوشی فعلی شما هم از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند. فناوری‌ که به تدریج توانسته جای پای خود را باز کرده و امروز در سطح جهان به یکی از ابزارهای کلیدی برای انجام بسیاری از کارها تبدیل شود. در این مطلب از پلازا قصد داریم به این فناوری و مزایای آن بپردازیم.

بیشتر گوشی‌های هوشمند مدرن از قابلیت ارتباطات میدان‌نزدیک (Near-field communication) یا به اختصار NFC، پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت به‌طور خلاصه یک استاندارد برقراری ارتباط در فواصل نزدیک به‌صورت بی‌سیم است. اما برخلاف وای‌فای یا بلوتوث، NFC تنها در فواصل بسیار نزدیک کاربرد دارد. گذشته از گوشی‌های هوشمند، می‌توانید فناوری NFC را در تبلت‌ها، بلندگوها و حتی کنسول‌های گیمینگ مثل نینتندو سویچ و 3DS هم پیدا کنید. این ویژگی با توجه به اینکه تنها در فواصل نزدیک کاربردی است، شاید روی کاغذ خیلی قابلیت چشم‌گیری به‌نظر نیاید ولی می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره به کمک ما بیاید.

در ویدیوی زیر می‌توانید با «فناوری NFC و کاربرد آن» بیشتر آشنا شوید.

در ادامه می‌خوانید:

فناوری NFC

در ابتدا به‌صورت مختصر به تعریف تکنولوژی NFC پرداختیم. این فناوری خیلی هم قابلیت جدیدی و مدرنی نیست. در حقیقت یک استاندارد پیشرفته‌تر RFID یا سامانه بازشناسی با امواج رادیویی است که دهه‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا به حال از یک کلید کارتی برای ورود به یک دفتر کار یا اطاق هتل استفاده کرده باشید، تا حد زیادی با نحوه کار آن آشنا هستید.

در NFC و RFID، دستگاه گیرنده با عبور یک جریان التکریکی از یک القاگر، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. زمانی که دستگاه فرستنده، که خود القاگر جداگانه‌ای دارد، نزدیک به این میدان می‌شود، جریان الکتریکی در دستگاه فرستنده برقرار می‌شود (بدون نیاز به هیچ سیم یا حتی تماس فیزیکی). سپس هر داده‌ای که در دستگاه فرستنده باشد به‌صورت بی‌سیم به دستگاه گیرنده ارسال می‌شود.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
بررسی گوشی گلکسی A32 5G سامسونگ؛ مشخصات، دوربین و طراحی
تیم پلازا24 اردیبهشت 1402 12:30
thumbnail
ارزانترین گوشی های لمسی بازار ایران + قیمت و مشخصات
تیم پلازا22 اردیبهشت 1402 08:30

تفاوت اصلی میان NFC و RFID در برد آن‌ها است. از RFID در فواصل طولانی استفاده می‌شود. مثلا برای پرداخت الکترونیکی عوارضی در داخل کشور نیز از همین فناوری استفاده شده است. برچسبی که شما روی شیشه خودرو نصب کردید، دارای تگ RFID است هنگامی که از عوارضی عبور می‌کنید به‌صورت خودکار برچسب شما توسط دستگاه قرائت‌گر در ایستگاه شناسایی و خوانده می‌شود، سپس هزینه عوارضی از حساب شما کسر خواهد شد.

تکنولوژی NFC اما حداکثر می‌تواند در فاصله چند سانتی‌متری باشد. حتی در بسیاری از گوشی‌ها نیز تنها زمانی که گوشی را به‌صورت فیزیکی به دستگاه قرائت‌گر متصل کنید، ارتباط برقرار می‌شود. دلیل این امر هم پیش‌گیری از برقراری ارتباط به‌صورت ناخواسته است.

از کجا بفهمیم گوشی NFC دارد؟

نصب NFC روی گوشی امکان‌پذیر نیست. این قابلیت نیاز به تراشه مخصوص دارد و باید توسط خود شرکت سازنده روی گوشی نصب شود. به همین خاطر اگر این ویژگی برایتان مهم است، حتما باید قبل از خرید از بودن آن در گوشی اطمینان حاصل کنید. البته در حال حاضر سال‌هاست که بسیاری از گوشی‌های هوشمند از این قابلیت پیشتیبانی می‌کنند.

در حقیقت نکسوس S در سال 2010، اولین گوشی اندرویدی بود که با این ویژگی وارد بازار شد. اپل هم بالاخره پس از چندسال تاخیر، در سال 2014 این قابلیت را به آیفون‌های خود اضافه کرد. در حال حاضر تمام آیفون‌ها از آیفون 6 به بعد، از فناوری NFC پشتیبانی می‌کنند.

فناوری nfc / امکان شارژ گوشی با NFC

علاوه بر گوشی‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی مثل مچ‌بندهای ورزشی مثل می‌بندهای شیائومی و ساعت‌های هوشمند از جمله اپل واچ از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. با این حال ممکن است برخی محصولات پایین‌رده فاقد این قابلیت باشند. همچنین این قابلیت در بسیاری از کشورها از جمله کشور خودمان هم کاربرد چندانی ندارد. به همین خاطر برخی تولیدکنندگان، تراشه مربوط به NFC را از محصولاتی که قرار است وارد این کشورها شوند حذف می‌کنند. مثلا شیائومی از آنجایی که در کشور هند، تکنولوژی NFC خیلی رواج پیدا نکرده، محصولات خود را بدون NFC در این کشور عرضه می‌کند.

کاربرد فناوری NFC چیست؟

فناوری ارتباطات میدان نزدیک کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • انتقال داده: گوگل در سال 2011 ویژگی به نام اندروید بیم (Android Beam) را به این سیستم‌عامل اضافه کرد که به کاربران این مکان را می‌داد تا هرنوع محتوا و داده را از طریق NFC بین 2 دستگاه منتقل کنند. تنها کاری که باید می‌کردید این بود که قسمت پشتی هردو گوشی را به هم متصل و برقراری ارتباط را تایید می‌کردید. اندروید بیم البته دیگر پشتیبانی نمی‌شود و حالا قابلیت Nearby Share که از بلوتوث و وای‌فای دایرکت استفاده می‌کند، جایگزین آن شده است.
  • پرداخت موبایلی: سرویس‌هایی مثل سامسونگ پی، گوگل پی و اپل پی همگی از تراشه NFC گوشی برای پرداخت غیرفیزیکی استفاده می‌کنند. البته هیچکدام از آن‌ها در ایران قابل استفاده نیستند. طی سال‌های گذشته نیز اخبار زیادی در ارتباط با ارائه خدمات بانکی با استفاده از NFC در کشور منتشر شده اما این سرویس به‌طور جدی عملیاتی نشده است. در صورت عملیاتی شدن، شما می‌توانید بدون نیاز به کارت و فقط از طریق گوشی، خرید کنید. تنها کافی است گوشی را نزدیک دستگاه POS فروشنده کنید. البته دستگاه فروشنده نیز باید دارای تگ NFC باشد. در این صورت دیگر امکان کپی برداری از کارت نیز وجود ندارد.
  • جفت‌شدن سریع: تکنولوژی NFC حتی برای دستگاه‌هایی که صفحه نمایش ندارند نیز کاربرد دارد. بسیاری از بلندگوهای بی‌سیم و هدفون‌ها، از این فناوری برای جفت شدن با گوشی شما استفاده می‌کنند. حتی برخی دوربین‌ها نیز برای برقراری ارتباط از طریق وای‌فای دایرکت، به منظور انتقال عکس و ویدیو، از این فناوری بهره می‌برند.
  • سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی: در بسیاری از شهرهای جهان، شما می‌توانید از طریق NFC هزینه تاکسی و اتوبوس خود را پرداخت کنید. کارت‌های مترو و اتوبوس داخل ایران نیز از همین فناوری بهره می‌برند. همچنین در بسیاری از نقاط جهان، سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی از اپلیکیشن‌های پرداخت مثل گوگل پی پشتیبانی می‌کنند و دیگر حتی نیازی به همراه داشتن کارت هم نیست و می‌توان از طریق گوشی، پرداخت را انجام داد.
  • گیمینگ: نینتندو از این قابلیت برای متصل کردن اسباب‌بازی‌های واقعی به بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کند. این شرکت دارای یک پلتفرم به‌نام Amiibo است که در سال 2014 راه‌اندازی شده است. در این پلتفرم می‌توانید اکشن فیگورهایی با تراشه NFC خریداری کنید. اگر یکی از آن‌ها را نزدیک کنسول نینتندو سوییچ یا 3DS کنید، به‌صورت خودکار در بازی‌هایی که از این پلتفرم پشتیبانی کنند، به کاراکترها، مراحل و آیتم‌های اضافی دسترسی پیدا خواهید کرد.

به‌تازگی حتی صحبت از امکان شارژ گوشی با NFC نیز به میان آمده است. البته فعلا خبری از شارژ گوشی نیست و تنها می‌توان گجت‌هایی مثل ساعت هوشمند را با سرعت بسیار پایینی شارژ کرد. این قابلیت از طریق استاندارد WLC ارائه می‌شود و با توجه به پیشرفت فناوری‌هایی مثل شارژ معکوس و شارژ بی‌سیم، بعید است خیلی فراگیر شود.

ویدئو های مرتبط
thumbnail
فعال سازی افزونه اینترنت دانلود منیجر در مرورگر فایرفاکس
00:02:4604 اسفند 1401، 11:30
thumbnail
مقایسه سرعت SAMSUNG A52 vs A32
00:08:5319 اردیبهشت 1400، 18:00

چگونه NFC گوشی را فعال کنیم؟

اگر مطمئن هستید که گوشی شما دارای فناوری NFC است، می‌توانید برای فعال کردن آن اقدام کنید. البته در گوشی‌های آیفون این قابلیت به‌صورت خودکار برای اپلیکیشن‌های پرداخت که از این ویژگی پشتیبانی کنند فعال می‌شود. در اندروید اما می‌توان به‌صورت دستی هم آن را فعال کرد.

فعال کردن NFC در گوشی سامسونگ

برای فعال کردن حالت NFC در گوشی‌های سامسونگ، ابتدا به تنظیمات بروید و Connection را انتخاب کنید.

فناوری nfc / تکنولوژی nfc

در صفحه بعدی، گزینه NFC and contactless payments را انتخاب کنید.

فناوری nfc / نصب nfc روی گوشی

حالا گزینه اول را روی On قرار دهید.

تکنولوژی nfc / فعال سازی Nfc در گوشی شیائومی

برای خاموش کردن نیز همین گزینه را روی Off بگذارید.

فعال سازی فناوری NFC در گوشی شیائومی

در گوشی‌های شیائومی به تنظیمات بروید و در قسمت Wireless & Network روی More بزنید.

فناوری nfc / تکنولوژی nfc

در صفحه بعدی، NFC را روشن کنید.

فناوری nfc / برچسب nfc چیست

ویدئو های مرتبط
thumbnail
ساخت گیف در اندروید
00:00:1702 شهریور 1401، 14:30
thumbnail
نحوه کانفیگ کردن مودم D-link (زیرنویس فارسی)
00:03:5020 مهر 1402، 07:30

سوالات متداول

1. ان اف سی چیست؟

NFC یک استاندارد برای برقراری و تبادل داده در فواصل بسیار نزدیک میان 2 دستگاه است.

2. برچسب NFC چیست؟

برچسب‌های NFC در حقیقت تراشه‌های کوچک و هوشمندی هستند که امکان برقراری و تبادل اطلاعات میان 2 دستگاه را فراهم می‌کنند. هر برچسب دارای شناسه منحصر به فرد و حافظه قابل بازنویسی است. همچنین در هر تراشه نیز آنتن‌های کوچکی وجود دارد که امکان برقراری ارتباط با اسکنرهای NFC را فراهم می‌کند. این تراشه‌ها آنقدر کوچک هستند که در بسیاری از وسایل مثل یک کارت، مچ‌بند، گجت و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال برچسب‌های پرداخت عوارض الکترونیکی نیز دارای تراشه NFC هستند.

کلام آخر

در این مطلب، به‌طور کامل به فناوری NFC و کاربردهای آن پرداختیم. با وجود اینکه این فناوری در چند زمینه مختلف در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز، برخلاف بسیاری از کشورها، استفاده از آن برای پرداخت‌های موبایلی فراگیر نشده است. نظر شما در مورد تکنولوژی NFC چیست؟ به‌نظر شما بهتر است این شیوه پرداخت جایگزین پرداخت با کارت بانکی به‌صورت فیزیکی شود یا خیر؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402